تیزر تبلیغاتی حرفه ای

فهرست مطالب

اولین بودن در ذهن بهتر از اولین بودن در بازار است.

در ساخت تیزرهای تبلیغاتی یا ویدیوهای تبلیغاتی یک موضوع خیلی اهمیت دارد. البته ما در سایه سپید  اینطور فکر می‌کنیم. اکثر مردم فکر میکنند اگر در چند ثانیه اول، توجه مخاطب مان را جلب کنیم کار بزرگی کرده‌ایم. اما یک چیز مهم تر هم وجود دارد. باید کاری کنیم که بیننده پای ویدیویی که ساعت‌ها برای تولیدش وقت صرف کرده‌ایم، بنشیند. کاری کنیم که تا آخر ویدیومان را ببینید و با میل و اشتیاق به حرف مان گوش بدهد. یک ویدیو تبلیغاتی خوب علاوه بر اینکه باید یک فیلم نامه ( سناریوی خوب ، روایت درست) داشته باشد، باید از کیفیت ساخت قابل قبولی نیز برخوردار باشد.

اما این تمام ماجرا نیست. ما باید بیننده را به یک خریدار تبدیل کنیم. کسی که بعد از دیدن تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون، دوان دوان دنبال لنگه‌ی دیگر جورابش می‌گردد، سریع شلوارش را پایش می‌کند و آخرین دکمه پیراهنش را هم می‌بندد. همان کسی که برای رسیدن به مغازه شما پایش را از روی پدال گاز ماشینش بر ‌نمی‌دارد. و در نهایت محصول شما را به هر بهایی خریداری می‌کند. باید بدانیم که چگونه یک نمایش بی نقص و حرفه ای را اجرا کنیم. باید متناسب با جایگاه و موقعیت فعلی کسب و کار ، تیزر تبلیغاتی بسازیم که سازمان شما را به هدفی که در آینده دارید برساند. در واقع امروز برای فردا برنامه ریزی می کنیم ولی فقط برنامه ریزی، یادتان باشد که امروز باید با تحت تاثیر شرایط فعلی گام برداریم.

سایه سپید در برند استوری تخصص دارد؛ نه ساخت تیزرها و ویدیوهای تبلیغاتی. ما برای برندسازی احترام زیادی قائل هستیم، بدانید و آگاه باشید سایه سپید محصولات یا خدمات شماست. سایه سپید داستان برند شما را روایت می کند.سایه سپید فروشنده‌ای ست که مشتری را با  تیزر تبلیغاتی قانع می‌کند.

تیزر تبلیغاتی به دلیل ترکیب گفتار ، موسیقی و تصویر بسیار قدرتمندتر از سایر شیوه های تبلیغات عمل می‌کند؛ اما هر تیزر تبلیغاتی الزما به فروش یا ادراک مرم از برند شما کمک نمی کند.

برای معرفی‌کردن‌ شرکت یا بِرندتان یک تیزر تبلیغاتی بسازید. حالا٬ قبل از هر جلسه‌ی مهمی که در شرکتتان دارید آن را نمایش دهید. به هر کسی که تازه استخدام می‌کنید نشانش دهید تا بداند شما که هستید و چه می‌کنید.

محصول جدیدی را تولید کرده‌اید و می‌خواهید به همه نشان دهید چه کارهایی از آن ساخته است. می‌خواهید به همه نشان دهید چه غوغایی کرده‌اید. چه‌چیز بهتر از یک ویدئوی تبلیغاتی برای نشان‌دادن مزیت‌های محصول جدیدتان ؟

و مهم تر از همه: رقیبتان تیزر تبلیغاتی ساخته است آن هم چه تیزری!  رقیبان تان رفتند سراغ تولید محتوای ویدئویی. شما هم چاره‌ای ندارید. باید تیزری بهتر و جذاب تر بسازید.

تیزر تبلیغاتی رئال

رئالیسم در لغت به معنای واقع گرایی است. سبک رئالیسم به زبان ساده به معنی مشاهده واقعیت و تجسم آنهاست. یعنی خالق اثر تحت هیچ شرایطی افکار و عقاید خود را در فرآیند آفرینشگری دخالت نمی‌دهد و هرچه که پیش رویش باشد را بازنمایی می‌کند

در مکتب رئالیسم، اصل بر این است که نویسنده در اثر خود تخیل خود را چندان به کار نگیرد؛ بلکه با بی‌طرفی و به دور از هرگونه قضاوتی تنها راوی یک داستان باشد؛ داستانی درباره زندگی مردم. 

در تاریخ هنر، سبک رئالیسم را سرآغاز هنر مدرن می‌دانند. این مکتب بر این پایه استوار است که زندگی روزمره و دنیای مدرن سوژه‌های بسیار مناسبی برای منعکس شدن در هنر هستند.

تیزر تبلیغاتی رئال همانطور که از اسمش پیداست یعنی واقعی، این تیزر می تواند به صورتی داستانی، موزیکال، مستند و … باشد. زیرا در یک فضای طبیعی فیلمبرداری شده ویک کارکتر(بازیگر) به معرفی محصولی به صورت واقعی میپردازند.
تاثیرگذاری تیزرهای رئال نسبتا بالاست. زیرا یک حس همذات پنداری را در مخاطب ایجاد می کند.
مخاطب تیزرهای تبلیغاتی رئال معمولاً تمامی گروه‌های سنی و نیز اقشار مختلف جامعه می‌باشند.
هدف این تیزرها انتقال پیامی خاص به بیننده استخالیق یک تیزر تبلیغاتی رئال باید شناخت درستی از محیط اطراف خود داشته باشد. او باید بتواند با نفوذ به دنیای درون شخصیت‌ها، تصویر روشنی از برند را در پیش چشم مخاطب ترسیم نماید..در تیزر رئال فیملبرداری حرفه ای، صدابرداری، تدوین تخصصی، استفاده از بازیگرهای مدل نقش مهمی دارد. بیشتر تیزرهای تلویزیونی و اینستاگرامی تیزر رئال هستند.  به سبب واقع‌گرایی و نیز پیوندی که مکتب رئالیسم میان فرد و جامعه برقرار کرد، این مکتب هیچ‌گاه رونق خود را از دست نداد و به یک دوره خاص محدود نشد؛ بلکه در همه دوران‌ها هوادارانی برای خود کسب نمود.

مبنای خلق تیزر تبلیغاتی رئال صادقانه نگری و صادقانه اندیشیدن است. وجود و هستی پدیدها مستقل از ادراک و حواس بشر است. بنابراین باید واقعیت را بر اساس یک روش خاص برای درک اقشار جامعه باز تعریف کرد. این مهارت ، روشی ست که ما در سایه سپید بر اساس آن سناریو تیزر تبلیغاتی را سازماندهی می کنیم.

ویژگی های تیزر تبلیغاتی رئال

استفاده از ایده های خلاقانه و مفهومی
استفاده از جذابیت های ظاهری
استفاده از سرعت مناسب جهت انتقال پیام

مهم‌ترین ویژگی آثار رئالیستی آن است که انسان را به عنوان موجودی اجتماعی مطرح می‌کند
ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطبین نه بر اساس سلیقه کار فرما (مخاطب محور)

تیزر تبلیغاتی رئال از مرسوم ترین نوع تیزر ها بوده که میتواند نظر مخاطبین را به محتوای تیزر جلب نماید . تبلیغات موئر بهترین راه جلب مشتری است و با داشتن یک تیزر تبلیغاتی رئال به راحتی میتوانید شغل ، محصول و حرفه خود را به دیگران معرفی نمایید .

افراط ورزیدن بیش ازحد درخلاقیت توسط سازندگان تیزرهای تبلیغاتی باعث شد که مردم  به تدریج از واقعیات اطراف خود دورشوند، غرق شدن درتخیلات باعث می شود که پیوند برند شما با مردم و دنیای واقعی قطع شود.  خلاقیت باید در خدمت استراتژی باشد

در ساخت تیزرهای تبلیغاتی رئال بجای خلاقیت صرف، به واقعیت اهمیت داده می شود.

مزیت های تیزر های تبلیغاتی واقع گرا

  • باورپذیری بیشتر
  • ایجاد اعتماد در مخاطب
  • برقرای ارتباط واقعی مشتریان با برند

چه برند هایی از این سبک استفاده کرده اند

در ایران

  • کویر موتور
  • آلیس
  • شهر فرش
  • صحت
  • اسنوا
  • قلم چی

در خارج

  • کوکا کولا
  • مک دونالد
  • بنز
  • استارباکس
  • ال جی
  • سامسونگ
  • فراری

فرآیند خلق تیزر تبلیغاتی

«پیش از» پیش از تولید

٬ قبل از مرحله‌ی اول که همان پیش از تولید است باید اهداف کسب و کار مشخص شود. یعنی بدانیم برای رسیدن به چه هدفی باید محتوا را خلق کنیم. مقداری اندیشه و برنامه‌ریزی.

قبل از هرچیز باید بدانیم چرا میخواهیم برای معرفی کسب و کارمان از محتوای ویدئویی استفاده کنیم؟

باید با کاربرد تیزر تبلیغاتی آشنا باشیم. تیزر تبلیغاتی با جذابیت‌های بصری و بیان خلاقانه در بسیار کوتاهی پیام شما را به مخاطب می‌رساند. تیزر تبلیغاتی را در مکان‌های مختلف و به‌دفعات می‌توان نمایش داد-در تلویزیون،  وسط میابقات ورزشی تا تلویزیون‌های شهری ، نمایشگاه‌ها ، همایش‌ها ، سینماها ، سریال‌های نمایش خانگی ، شبکه‌های اجتماعی …

پیش تولید

چه پیامی را به چه کسی میخواهید منتقل کنید.
جواب دقیق شما، ایده‌ی تیزر تبلیغاتی را مشخص می‌کند.
جواب شما، زمان مناسب و نوع تیزر را مشخص می‌کند.
جواب شما، جهت‌گیری و لحن سناریوی تیزر تبلیغاتی را مشخص می‌کند.

تیزر تبلیغاتی در گام نخست باید داستان و سناریو مشخصی داشته باشد. تیزر تبلیغاتی حول محور ایده‌ای اصلی شکل می‌گیرد که باید بر اساس پیام برند شما خلق شود.
می‌خواهید مزایای محصول جدیدتان را معرفی کنید؟
باید یک روایت بی نقص داشته باشید. روایتی که پیام برند شما را به مخاطب برساند.

روایت باید جذاب و منحصربه‌فرد باشد تا برای مخاطب جذابیت لازم را ایجاد کند. مشتریان  باید تا آخرین لحظه تیزر تبلیغاتی شما را ببیند. اگر ایده و داستانْ جذاب و متناسب با هدف اصلی نباشد٬ مشتریان احتمالی، پیام برند شما را دریافت نخواهند کرد.

این روایت باید حداقل در ۳۰ ثانیه و حداکثر در ۲ دقیقه حرفش را بزند. اگر روایت شما بیش از ۲ دقیقه به زمان لازم دارد، باید «فیلم کوتاه تبلیغاتی» بسازید. علاوه بر هدف و ایده‌ی اصلی٬  در این مرحله لازم است  بودجه مشخصی را مدنظر قرار بدهید.

هدف (ایده) و بودجه٬ با هم،در انتخاب‌کردن نوع تیزر موثرند. هر کدام از انواع تیزر تبلیغاتی- رئال، انیمیشن، رئال انیمیشن و موشن گرافیک، هزینه‌های خاص خود را دارند. هر نوعی هم مراحل و لوازم تولید خودش را دارد. ما در سایه سپید، توانایی خود را بر روی خلق تیزرهای تبلیغاتی رئال متمرکز کرده ایم.

تیزر تبلیغاتی مانند هر فیلم دیگری برای دستیابی به موفقیت، نیازمند این است که سنجیده و برنامه ریزی شده باشد. زمانی که داستان و ایده شکل گرفت، باید هر آنچه را که برای به تصویر کشیدن آن نیاز است ، مهیا شود. (ویدئو، صدا، دیالوگ، متن و …). دکوپاژ نقشه راه ساخت تیزر تبلیغاتی ست و مسیر را در طول تمامی مراحل ساخت تیزر مشخص و در زمان و هزینه‌های نیز صرفه جویی می‌کند. دکوپاژ جزییاتی مانند حرکات دوربین، نورپردازی، صداها، لوکیشن، بازیگران، لباس ، دکور و … را در خود دارد.

  • معرفی (Introductory) – به مخاطبان خود بگویید که چه کسی هستید، مأموریت خود را توضیح دهید و مواردی از این دست. در واقع میزان آگاهی از برند را افزایش دهید.
  • توصیفی (Explanatory) – طرز کار چیزی (مانند یک محصول یا یک قابلیت خاص) را توصیف کنید.
  • مسئله/راه‌حل (Problem/solution) – روش قدیمی و روش جدید را نمایش دهید و بگویید که محصول شما از چه نظر یک راه‌حل محسوب می‌شود.
  • روایی (Narrative) – از اجزای داستانی (مانند پلات، تعارض، حل تعارض و غیره) برای معرفی یا توصیف ظرف چیزی استفاده کنید.
  • تشویق به عمل (Drive action) – مخاطبتان خود را به انجام دادن کاری (مانند خرید) تشویق کنید.
  • محصول-محور (Product-focused) – یک محصول یا قابلیت خاص را معرفی یا نمایش دهید.
  • تصدیق (Testimonial) – در این روش از مصاحبه، نقل قول، سخنرانی و یا ارتباط‌های دیگر با مشتریان در خصوص یک موضوع یا محصول خاص استفاده می‌شود.
  • تأیید (Endorsement) – از یک چهره مشهور یا تأثیرگذار برای ابراز تأیید یا علاقه‌مندی‌اش به یک محصول استفاده می‌شود.
  • آگاهی‌بخش (Informative) – در مورد یک موضوع خاص به سبک آموزشی به مخاطب خود اطلاع‌رسانی می‌کنید.
  • سرگرمی (Informative) – با استفاده از داستان، شوخی و غیره مخاطب را مفرح ساخته و ایده‌ای در مورد محصول به او می‌دهید.

تولید

تصمیماتی که در این مرحله گرفته می‌شود و کسانی که مسئولیت تولید را به عهده دارند تا حد زیادی کیفیت تیزر را مشخص می‌کنند. می توان بهترین و قشنگ‌ترین سناریو برای تیزر در نظر گرفت اما با کیفیت پایین تولید شود که امکان پخش آن تیزر تبلیغاتی در هیچ رسانه ای  وجود نداشته باشد شاید لازم باشد آن ایده مجدد تولید شود.

چیز دیگری که در این مرحله مهم است و باید به آن توجه شود این است که قصد دارید این تیزر تبلیغاتی را در چه رسانه ای نمایش دهید. اگر تیزر تبلیغاتی برای انتشار در تلویزیون خلق  می شود، طبیعی است که باید قوانین و مقررات مربوط به سازمان صداو سیما رعایت شوند. البته، می توان نسخه‌های مختلفی از یک تیزر تبلیغاتی را برای پخش در چند رسانه مختف تهیه کرد.

پس از تولید

در این مرحله، فرآیند تدوین آغاز می شود.

پس از تولید، باید صداگذاری ، ترکیب تصاویر ، انتخاب موسیقی و اصلاح رنگ انجام شود.

در این مرحله تمام انتخاب‌ها باید براساس روایت و در خدمت ایده‌ی اصلی باشد.

زمانیکه فرآیند تدوین به اتمام رسید ، تیزر تبلیغاتی تکمیل شده و باید ارزیابی شود. بخش دیگری از مرحله‌ی پس از تولید مربوط می‌شود به کنترل کیفیتِ تیزر تبلیغاتی ساخته‌شده. در این مرحله، معمولا، تیزرتبلیغاتی باید برای ارزیابی و دریافت بازخورد به مخاطبان محدودی به نمایش درآید.

  • آیا تیزر تبلیغاتی شروع قدرتمندی دارد؟
  • آیا مشتریان احتمالی را به اندازه‌ای کنجکاو می کند که تا آخر تیزر تبلیغاتی را تماشا کنند؟
  • زمان تیزر تبلیغاتی مناسب است؟
  • صداگذاری متناسب با محتواست؟
  • لحن برند در تیزر تبلیغاتی به درستی رعایت شده است؟

البته توجه داشته باشید که ترکیب یک جهت‌گیری خلاقانه خاص با یک لحن غیر منتظره، ایده بدی محسوب نمی‌شود، اما در نهایت همه چیز به اجرای مناسب وابسته است. در ادامه برخی لحن‌های مختلف که می‌توانید برای ایده و جهت‌گیری مورد نظر خود انتخاب کنید را معرفی کرده‌ایم:

  • دراماتیک – این لحن موجب برانگیختگی احساسی مخاطب می‌شود.
  • سرراست/آگاهی‌بخش – لحنی منسجم و روشن است.
  • گفتگویی – لحنی غیر جدی و باورپذیر دارد.
  • اضطراری – مخاطب را در موقعیتی اضطراری برای انجام یک کار دقیقاً همان الان قرار می‌دهد.
  • جالب/سرگرم‌کننده – از ابزارهای خلاقانه‌ای مانند جان‌بخشی به اشیا استفاده می‌کند.
  • شوخی‌محور – کمدی است و موجب خنده یا لبخند شما می‌شود.
  • غریب – از لحن غیر معمول یا غیر منتظره برای انتقال پیام استفاده می‌کند.
  • فانتزی – لحنی که باعث می‌شود هیجان‌زده شوید.
  • سرگرم‌کننده – هدف این لحن ایجاد آگاهی و سرگرمی است.
  • الهام‌بخش – از الهام‌بخشی به منظور تشویق به انجام یک کار استفاده می‌شود.
  • سبک هنری/هیپی/جالب – این لحن از ایجاد حس جوانی، شیک بودن و به‌روز بودن استفاده می‌کند.
  • تجمل‌گرایانه – این لحن از تصاویر درخشان، خیال‌انگیز، پرزرق‌وبرق، جذاب و گران‌قیمت استفاده می‌کند. برای نمونه تبلیغات خودروهای گران‌قیمت، هتل‌های زنجیره‌ای و غیره را در نظر بگیرید.

گام پایانی

تصور کنید تیزر تبلیغاتی با هدف ترغیب والدین برای خریدن لوازم آرایشی خاصی برای مادران 20 تا 35 سال ساخته و قرار است حین پخش برنامه آشپزی در تلویزیون نمایش داده  شود. قبل از انتشار تیزر تبلیغاتی، ما در سایه سپید،  مهد کودکی را برای نمایش به والدین انتخاب می کنیم تا عکس‌العمل‌ها را دریافت کرده و ارزیابی را نهایی می کنیم.

150 150 سایه سپید

دیدگاهی بنویسید